Terug

Nieuwe workshop 'verhalen schrijven voor kinderen' levert veel fantasie en gelach op

Om kinderen te leren hoe ze hun fantasie kunnen omzetten in verhalen, heeft Nieuwe Veste een cursus bedacht: ‘Verhalen schrijven voor kinderen’. Tijdens de Open Dag op 14 januari werd deze cursus geïntroduceerd, door middel van een workshop. Bij de workshop maken kinderen van 8 tot 12 jaar hun eigen fantasieverhaal en worden ze omgetoverd tot toekomstige Roald Dahls en Annie M.G. Schmidts.

De tafel ligt vol met woordjes op papier, die uitgeknipt zijn door de docent van de workshop, Sacha de Heer. In het dagelijks leven is zij theaterdocent en schrijfster. De kinderen mogen de uitgeknipte woordjes bij elkaar op een vel plakken, om zo hun eigen boektitel te maken. In een rap tempo worden er woorden gekozen en was de eerste pot lijm op. Wanneer de titels voorgelezen worden, wordt er door de kids gegiecheld bij koppen zoals: ‘De Mysterieuze Schoenendoos, ‘Het Grote Cadeau’ en ‘Het Allerlaatste Boek’.

Daarna schrijven ze hun eerste zin. Zodra het startsein wordt gegeven gaan de kinderen vol aan de bak. Achtjarige Evi schrijft verder aan haar boek ‘De Mega Roze Wereld’. Als er wordt gevraagd of zij later schrijfster wil worden, knikt ze opgetogen.

De blaadjes met boekkoppen en eerste zinnen worden doorgegeven rond de tafel. Ze schrijven zinnen bij elkaars verhalen en zo ontstaan er blaadjes met drie verschillende, bijna onleesbare kinderhandschriften. ‘’Het begint natuurlijk bij het fantaseren”, legt Sacha uit. “Degene die héél veel fantasie heeft, zal moeten leren focussen. Degene die meer onzeker is, moet juist leren dat elk idee goed is.’’

De workshop is bedoeld als proefmoment voor de cursus ‘Verhalen Schrijven voor Kinderen’, die vanaf 31 januari van start gaat. De schrijfcursus hoort bij de afdeling ‘Beeldend’. Ze leren in 10 lessen hoe ze creatief kunnen zijn door hun fantasie te gebruiken. Aan de andere kant leren ze ook hoe ze onder andere verhalen opbouwen, personages maken en dialogen schrijven. Sacha legt daarnaast uit dat ze geen taaldocent is, dus de kinderen zullen niet verbeterd worden op de d’tjes of dt’tjes. Het doel is natuurlijk dat het een mooi verhaal wordt. ‘’De aanmeldingen beginnen nu een beetje te komen. Het is geen cursus waar mensen meteen een beeld bij hebben’’, zegt Sacha.

‘’Ik denk zeker dat deze cursus bijdraagt aan de taalvaardigheid en woordenschat”, vervolgt ze. “Kinderen lezen op deze leeftijd nog wel redelijk. Dan hebben ze net leren lezen en dan zijn ze vaak heel enthousiast. Op de basisschool blijft het ook in hun structuur om te lezen, maar naarmate ze naar de middelbare school gaan, gaat het lezen heel erg achteruit.’’ Daarom dient de workshop ook, buiten het leren fantaseren om, om kinderen aan het lezen en schrijven te blijven houden.


 Geschreven door Robin Swinkels

Bekijk de cursus