Terug

De meerwaarde van de Makersbase

Als je Nieuwe Veste binnenloopt zie je achterin de hoek de Makersbase: een plek waar je je creativiteit kunt omzetten in tastbare voorwerpen. En waar de samenwerking tussen Nieuwe Veste en het onderwijs al even tastbaar is. Vraag het Annemarie Steenbergen van De Rooi Pannen: “Echter dan dit kan leren niet zijn.’’


Steenbergens studenten van De Rooi Pannen werken in de Makersbase aan opdrachten voor school of voor hun opdrachtgevers. “Ze kunnen hier de logo’s en posters die zij op school ontworpen hebben, ook echt maken. Bijvoorbeeld in hun project om de aparte inzameling van  blikjes en fl esjes onder de aandacht te brengen. Bijkomend voordeel is dat de leerlingen – van de richting Marketing, Sales & Hospitality – leren nadenken over hoe je anderen kunt triggeren; hoe trek je nou goed de aandacht? De opdrachtgevers zien hoe de getekende of digitale voorstellen ook echt uitgewerkt zijn of gebruikt kunnen worden. De toepasbaarheid is direct zichtbaar én het vergroot de keuze van de voorstellen van de studenten. Zij kunnen namelijk ook de houtgelaserde versie of de 3D-geprinte versie overhandigen.’’


“Zo maakten onze Leisurestudenten voor de brasserie ‘Reduit’ een weersbestendige menukaart van hout, met het nieuwe en bijzondere terras erop verwerkt en het DRP-logo daarin gelaserd. 


Voor een bedrijf ontwierpen ze een nieuw planningsbord, wat ze daadwerkelijk in de Makersbase hebben gemaakt. Allemaal heel praktisch en tastbaar.’’


“Los van de resultaten zie je de verbinding tussen de leerlingen  onderling en andere gebruikers van de Makersbase. Die aansluiting vinden sommigen op andere plekken minder of zelfs helemaal niet. Dat ontroert me echt. En niemand zit op zijn telefoon; de studenten zijn zelfs zo enthousiast dat ze op zaterdag verder werken aan hun opdrachten. Ze gaan aan de slag met de leukste dingen. Echter dan dit kan leren niet zijn.’’


Steenbergen vindt de Makersbase een inspirerende plek. 

“Nieuwe Veste heeft alle knowhow. De studenten krijgen zo de nieuwste ontwikkelingen mee, bijvoorbeeld over 3D-printen of hout laseren. Alle benodigde apparatuur is voorhanden. Een onderdeel van onze opleiding is het M-Lab, dat we deels bij de Makersbase geven. We laten er marketingopdrachten uitvoeren. Studenten leren daar de taal van marketeers spreken. Door in de Makersbase bezig te zijn met die opdrachten, leren ze wat de mogelijkheden zijn. Dat komt altijd van pas, zelfs al gaan ze niets zelf maken of uitprinten. Het verruimt hun denkwereld aanzienlijk. Daarin zie je het belang voor onze studenten van het werken aan hun creatieve ontwikkeling.’’

Ga naar de Makersbase