Terug

Makkelijk Lezen - Magazine Verrassend Nieuwe Veste

In ons magazine Verrassend Nieuwe Veste lees je verhalen over kunst, taal en creativiteit. Op deze pagina hebben we leuke verhalen uit ons magazine verzameld in begrijpelijke taal. Zo kan iedereen van onze verhalen genieten! 

Voorwoord door Hilda Vliegenthart

Beste mensen uit Breda,

   

Wat fijn dat je ons magazine leest.

In dit magazine zie je wat Nieuwe Veste allemaal doet.

    

Bij alles wat we doen, staan plezier en jezelf ontwikkelen centraal.

Lees een mooi boek.

Maak je eigen kunstwerk.

Leer een instrument bespelen.

Daar word je blij van en je leert iets nieuws.

Maar we doen nog veel meer.

   

We geven taallessen en computercursussen.

Zo maken we jou sterker.

We helpen je met je digitale vaardigheden.

Daardoor krijg je meer kansen in de maatschappij.

   

Lees ook het verhaal over de Makersbase.

Daar kun je werken met moderne apparaten.

Je kunt dat alleen doen of samen met anderen.

Samenwerken maakt je rijker.

Maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

    

Ik ben trots op Nieuwe Veste.

Onze medewerkers doen hun werk met veel plezier.

Zij zorgen dat cultuur in Breda leeft.

Ze verrassen je met taal, cultuur, creativiteit, media en kunst. 

     

Kom lezen.

Kom luisteren.

Kom proeven, spelen en experimenteren.

Kom groeien.

      

Je bent van harte welkom bij Nieuwe Veste, de culturele hotspot van Breda.

Ik wens je veel plezier met lezen en veel inspiratie!

    

Hilda Vliegenthart

Directeur Nieuwe Veste

Internationale Schakelklas staat op het podium tijdens voorleeswedstrijd

  

Op 14 april deden de leerlingen van Curio ISK mee aan een voorleeswedstrijd.

Ze stonden in de concertzaal voor de finale van de wedstrijd.

  

De wedstrijd is bedacht door twee leraren van Curio, Yvon Joosten en Tim van Benthem.

Zij vinden het belangrijk dat jongeren Nederlands leren lezen en spreken.

Deze jongeren hebben Nederlands niet als eerste taal.

Ze willen dat lezen leuk wordt.

  

Nieuwe Veste hielp mee.

Ze gaven de concertzaal en voorleesboeken.

  

De jury koos Dariana als winnaar.

Vijf leerlingen deden mee in de finale.

Hun klasgenoten, leraren en familie moedigden hen aan.

Dariana las een stuk uit het boek ‘Achtstegroepers huilen niet’.

Ze las rustig en met gevoel.

Zo kreeg ze de zaal stil.

  

De jury keek naar stemgebruik en emotie.

Ook letten ze op het contact met het publiek.

De schrijver Rodaan al Galidi was erbij.

Hij zei dat de leerlingen veel lef hadden.

Ze lazen hun verhaal met veel gevoel.

Dat is belangrijk bij deze wedstrijd.

  

Iedereen krijgt zo een kans om te laten zien wat hij kan.

Nieuwe Veste steunde het initiatief.

Diantha de Vries is projectleider.

Ze zegt dat de wedstrijd jongeren stimuleert en plezier geeft.

Je leert meer dan je denkt.

Als je dan op het podium staat als een ster, groeit je zelfvertrouwen.

Tentoonstelling ‘De Kloof dichtbij'

  

Dit voorjaar was de tentoonstelling ‘De kloof dichtbij’ te zien bij Nieuwe Veste.

Studenten van St. Joost kregen de opdracht om de ‘kloof’ in de wijken en dorpen van Breda te laten zien.

Het verschil tussen arm en rijk wordt namelijk groter.

Mensen uit de ene buurt hebben meer kansen dan mensen uit een andere buurt.

  

Elk groepje deed onderzoek in een zelf gekozen wijk.

Hieruit zijn hun kunstprojecten ontstaan.

Het project ‘Je steentje bijdragen’ gaat over Brabantpark.

Samen met kinderen uit de wijk hebben de studenten stenen beschilderd.

De vraag hierbij was: ‘Wat wil je later worden?’

Het resultaat was te zien bij Nieuwe Veste én in Brabantpark.

De studenten hopen dat buurtbewoners hierdoor met elkaar in gesprek gaan.

“Met onze kunst kunnen wij gesprekken starten en zo ons steentje bijdragen.”

Bieb Hoge Vucht is geopend

 

Eind februari opende onze partnerlocatie Bieb Hoge Vucht haar deuren.

Het was een drukte van belang.

Buiten stond een indrukwekkende rij mensen te wachten om naar binnen te kunnen.

De wijk had deze wens al ruim 10 jaar.

 

Tijdens de opening was er voor iedereen een hapje en een drankje.

Ook was er een fotoquiz, veel gezelligheid en informatie.

Voor de kinderen was er ook van alles te doen.

Er werden al volop vragen gesteld en boeken geleend.

 

Gemeente Breda, Verbeter Breda, Nieuwe Veste, bewoners van Hoge Vucht en veel vrijwilligers en partners uit de wijk hebben hard gewerkt om de bieb hier weer een plekje te geven.

Bieb Hoge Vucht is er echt voor en door bewoners.

 

De wijkbewoners weten de bieb al goed te vinden.

Ze komen boeken lenen, studeren, elkaar ontmoeten of een betaalbaar kopje koffie drinken.

Ook kun je er een workshop of cursus volgen, iets printen of kopiëren.

Het is een warm hart in de wijk!

 

Je vindt Bieb Hoge Vucht in het pand waar eerst een kerk zat aan het Belgiëplein.

Breek uit je bubbel

   

Paulina is 38 jaar en komt uit Polen.

Ze woont al tien jaar in Breda met haar man en kinderen.

Paulina speelt mee in een toneelstuk.

Het toneelstuk heet: 'Jij en Ik En Andersom'.

Het is gemaakt door SNEQ.

SNEQ is een groep van SMO, Nieuwe Veste, Emmaus en Quiet Breda.

Het toneelstuk was twee keer te zien in juni.

Het gaat over bubbels en hokjes.

Ook gaat het over helpen en geholpen worden.

 

Alle spelers vertellen hun verhaal.

Paulina vertelt ook haar eigen verhaal op het podium.

Haar verhaal is best heftig.

Haar moeder had een probleem met alcohol.

Paulina zegt: “Het is moeilijk om dit te vertellen.”

“Maar ik wil het toch doen. Daar groei ik van.”

Wabe Hoekstra speelt ook mee.

Hij zegt: “Ieder verhaal is belangrijk.”

“De verhalen van de anderen ook.”

Wabe vindt optreden spannend.

Hij krijgt er stress van.

Maar de repetities vond hij fijn.

Hij zegt: “Het is een reis. We zijn open naar elkaar.”

De spelers hopen op reacties van het publiek.

Ze willen dat mensen elkaar ontmoeten.

Ze willen dat mensen anders gaan denken.

Paulina zegt: “Mensen denken vaak in hokjes.”

“Mijn hokje is: immigrant.”

“Maar wat mensen denken over dat hokje klopt vaak niet.”

“Niet bij mij en niet bij mijn man.”


Week van lezen en schrijven

  

Van 8 tot en met 15 september 2025 is het de Week van Lezen en Schrijven.

De hele maand september vragen we extra aandacht voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.

In Nederland hebben drie miljoen mensen hier moeite mee.

Ook rekenen, een computer of telefoon gebruiken is vaak lastig.

  

Dat kan problemen geven.

Bijvoorbeeld met het zoeken van werk.

Of omgaan met geld.

Of met brieven van de overheid begrijpen.

  

Digi-Taalhuis Breda van Nieuwe Veste doet ook dit jaar mee aan de Week van Lezen en Schrijven.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen.

Op dinsdag 16 september organiseren we ‘Zing Nederlands met me’.

Dat doen we samen met andere Digi-Taalhuizen en bibliotheken.

  

We zingen samen liedjes.

We lachen samen en ontmoeten nieuwe mensen.

De liedjes zijn leuk voor jong en oud.

Je kunt makkelijk meezingen.

Ook als je pas net Nederlands leert.

  

Je krijgt bij binnenkomst een boekje met de teksten.

Zo kun je fijn meedoen, of je nu beginner bent of niet.


Digi-Taalhuis Breda

 

Wil je beter leren lezen, schrijven of omgaan met de computer?

Dan kun je het hele jaar terecht bij het Digi-Taalhuis Breda. 

Wij geven advies over wat het beste bij jou past.

Kom gerust langs op het inloopspreekuur in de bibliotheek in het centrum.

Of bij een Digi-Taalpunt in de wijk.

Je vindt daar ook wat er allemaal te doen is.

  

Er is een Taalavond op maandag.

Er is een Taalcafé in Bieb Hoge Vucht.

En er zijn workshops.

Bijvoorbeeld over Google Maps.

De voordelen van de Bredapas en het Jeugdfonds Sport & Cultuur

 

Iedereen moet kunnen meedoen.

Ook als je weinig geld hebt.

Daarom is er de BredaPas.

Ben je 18 jaar of ouder?

Dan krijg je met de pas 50% korting op cursussen en lessen bij Nieuwe Veste.

  

Toegang tot cultuur voor iedereen

 

Ben je jonger dan 18 jaar?

Dan is er het Jeugdfonds Sport & Cultuur.

Wil je dansen, muziek maken, pottenbakken of theaterles volgen?

Of een andere creatieve cursus doen?

Dan kun je hulp krijgen van het Jeugdfonds.

Met een BredaPas is dit veel goedkoper.

Wist je dat een bibliotheekabonnement met een BredaPas gratis is?

   

Heb je nog geen BredaPas?

 

Denk je dat je recht hebt op de pas?

Dan kun je de BredaPas zelf aanvragen bij de gemeente Breda.

Heb je hulp nodig bij het aanvragen?

Kom dan naar het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek.

Onze medewerkers helpen je graag.


Taalpanel

 

Het Taalpanel hoort bij het Digi-Taalhuis Breda.

Het Taalpanel werkt veel samen met ons.

De mensen in het Taalpanel zijn taalambassadeurs.

Zij weten zelf hoe het is om lezen, schrijven of internet moeilijk te vinden.

Zij geven tips over duidelijke taal.

Ze vertellen hun verhaal in workshops en presentaties.

Zo leren anderen wat laaggeletterdheid is.

Veel mensen weten dat niet.

Maar het is belangrijk om dat te snappen.

Iedereen moet mee kunnen doen in de samenleving.

Het Taalpanel helpt daarbij.

Op een bijzondere manier.

Experimenteren in de Makersbase

 

De Makersbase is een toffe plek.

Je kunt er creatief en technisch bezig zijn.

Je mag hier van alles proberen.

Er zijn apparaten zoals 3D-printers en lasersnijders.

Iedereen is welkom om iets nieuws te leren.

Je mag fouten maken, dat is niet erg.

Daar leer je juist veel van.

 

Teamleider Sven de Ruiter ziet dat mensen hier groeien.

Hij zegt: “De Makersbase is een grote speeltuin.”

“Je leert omgaan met machines én met mensen.”

Je leert hier ook dingen die handig zijn voor werk in de toekomst.

De gemeente wil dat mensen goed met digitale dingen leren omgaan.

Dat noem je ‘digitaal burgerschap’.

 

In de Makersbase leer je beter om problemen op te lossen.

Er komen ook mensen die geen werk hebben.

Zij leren hier nieuwe dingen.

Daardoor groeit hun zelfvertrouwen.

Zo vinden ze daarna vaak weer een baan.

 

Er zijn geen handleidingen in de Makersbase.

Je mag zelf ontdekken hoe iets werkt.

Dat is juist het leuke!

Het proces is belangrijker dan het resultaat.

Je leert veel door te proberen.

 

Ook kun je samen met anderen oplossingen bedenken.

Je leert ook veel van anderen.

Het is een veilige plek.

Je mag hier fouten maken.

 

Er komen ook veel schoolklassen.

Leraren zijn dan vaak verbaasd.

Ze zeggen: “Ik wist niet dat mijn leerlingen zó goed kunnen samenwerken.”

In de Makersbase leer je dingen die je op school ook nodig hebt.

Maar hier leer je ze op een andere, leuke manier.

Uitgestelde koffie

 

Bij horeca BOMEN kun je iets goeds doen voor een ander.

Je betaalt één euro extra voor je drankje of je eten.

Je kunt ook zomaar een euro geven.

Die euro is dan voor koffie voor iemand die weinig geld heeft.

Bijvoorbeeld voor iemand zonder huis.

Zo iemand kan dan een lekkere koffie krijgen.

Dat is normaal te duur voor hem of haar.

Het is een klein gebaar.

Maar het doet veel.

Deze actie komt uit Napels.

Daar begon het na de Tweede Wereldoorlog.

Mensen wilden elkaar helpen in moeilijke tijden.


De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld


Taal verbindt

Taal verklaart

Taal doet leven

Taal biedt een blik in het hoofd van een ander

Geeft ons voorbeelden en routes om te volgen

 

Taal voelt voor velen als

een mooi landschap

Waar we voor ons plezier

doorheen kunnen wandelen

 

Voor sommigen helaas

Om precies te zijn 2,5 miljoen van ons

is ditzelfde mooie landschap

Gevuld met ingewikkelde taalregels

en woorden geleend uit het latijn

 

Dit maakt veel te hoge bergen,

te eng om

te beklimmen

Uitzonderingen zijn

de kuilen in de weg

 

De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld

 

Wat maakt de eerste stap richting de top van de berg zo hoog:

de drempel die trots heet

En dat is het eerste waar we overheen moeten

 

Om toe te durven geven, dat we wat te leren hebben

Niet alleen, nooit alleen, maar samen

pletten we de pieken en vullen we de dalen op

  

met woorden en zinnen en gesprekken en betekenis

zodat we met zijn allen

door het mooie landschap kunnen lopen, samen