Aan de slag met AI (Kunstmatige Intelligentie)
Duur: ca 4 - 6 minuten
Niveau: beginner
Overig: Ook als je nog helemaal niets van AI weet!
Hoe werkt AI?
Eigenlijk is AI helemaal niet zo ingewikkeld:
Plat gezegd werkt het zoals wij mensen ook dingen leren. Door heel vaak een beeld, geluid of tekst te zien, kunnen we patronen herkennen. En die patronen linken we vervolgens aan namen, woorden en herinneringen.
Een AI-robot ‘train' je op dezelfde manier: Door heel vaak (ongeveer) hetzelfde te laten zien of horen en dat een bepaald label te geven, gaat de computer op zoek naar overeenkomsten. De overeenkomsten (patronen) die hij herkent zal hij dan linken aan dat label. En hoe meer je dat doet, hoe beter de AI dat doet en ook minuscule verschillen kan waarnemen. Zo is het nu mogelijk om gezichten of stemmen te herkennen en zelfs om dat na te bootsen. En wie weet waar het naartoe zal gaan?
____________________________________
Een kort spelletje
AI-gigant Google heeft veel leuke AI-tools online gezet die inzicht geven over AI en je ermee laten experimenteren. Een heel leuke, toegankelijke tool is Quick, Draw! Dit is een soort Pictionary maar dan gaat een AI robot binnen 20 seconden raden wat je tekent. Het leuke aan Quick, Draw! Is dat het na 6 tekeningen je laat zien hoe het tot zijn conclusies is gekomen. Ook geeft het volledige toegang tot de volledige database met meer dan 50 miljoen (!) tekeningen door mensen zoals jij en ik. Zo zijn er bijv. bijna 140.000 tekeningen van appels gemaakt (en bij de tijd dat je dit leest wellicht meer). Daarna kun je natuurlijk nog een keer spelen.
Je zult versteld staan hoe snel de AI (meestal) weet wat je tekent. Bij een appel is dat niet zo ingewikkeld, maar een leeuw of draak tekent iedereen op een eigen manier én is veel complexer. En aangezien je maar 20 sec. krijgt, wordt je tekening nooit perfect!
____________________________________
Aan de slag!
Laten we eens kijken of we zelf een AI-robot kunnen trainen.
Ga naar: Google Teachable Machine, klik op webcam en hou een voorwerp voor de webcam. Druk dan op ‘Hold to record’ en hou dit een tijdje vast, terwijl je het object heen en weer beweegt, draait, etc. Het gaat heel snel zoals je ziet. Heb je wat foute afbeeldingen opgenomen, kun je ze daarna per stuk heel eenvoudig verwijderen.
Tip: Probeer zelf zo min mogelijk in beeld te zijn. Dit maakt het moeilijker om de patronen te herkennen.
Verander vervolgens de ‘Class’ in de naam/label van het voorwerp. Het werkt het beste met duidelijke objecten: een mok, telefoon, pen, etc. Indien het ingewikkelder wordt, heb je meer foto’s nodig en duurt het (daardoor) langer de AI te trainen. Je kunt nu ook nog een class met de achtergrond en evt. delen van jezelf die in beeld zijn maken, zodat de robot leert wat NIET tot de objecten behoort. Als je minimaal 2 classes hebt gemaakt, kun je de robot trainen door op ‘Train Model’ te drukken.
Als de robot getraind is, kun je hem gaan uittesten! Hou de voorwerpen weer voor de camera en hij zal aangeven hoeveel overeenkomsten de AI ziet. Nu hoeft hij alleen nog maar te bepalen waarmee de grootste overeenkomsten zijn gevonden om te bepalen welk voorwerp je voor de camera houdt! Leuk he?
In de volgende tutorial gaan we deze techniek inzetten om een kameleon te laten reageren op wat je voor de webcam houdt, door hem die kleur aan te laten nemen!