Lid worden van de bibliotheek

Wil je eindeloos boeken, tijdschriften en e-books lenen? Word dan lid van de bibliotheek via het inschrijfformulier op deze pagina. Met je lenerspas ontdek je onze uitgebreide collectie en kun je online cursussen volgen of onze databanken raadplegen. 

Als je je nu aanmeldt voor een lidmaatschap bij de bibliotheek, dan krijg je binnen twee werkdagen een e-mail van ons met een tijdelijk nummer waarmee je materialen in de catalogus kunt reserveren.


Je betaalt het inschrijfgeld en de contributie op het moment dat je je definitieve lenerspas komt afhalen bij de klantenservice in één van onze bibliotheekvestigingen. Je moet bij het afhalen van je pas een geldig legitimatiebewijs mee nemen. Heb je een BredaPas? Neem deze dan mee, want daarmee is het bibliotheekabonnement gratis. Studenten krijgen op vertoon van een geldige studentenkaart een korting van € 15,00 op hun bibliotheekabonnement.


Je abonnement is één jaar geldig en kan daarna maandelijks worden opgezegd. Je lidmaatschap wordt automatisch verlengd, tenzij wij je opzegging hebben ontvangen en er geen openstaande bedragen zijn..

Jeugd

Gratis

  • 0 t/m 11 en 12 tot 18 jaar
  • Max. 10 jeugd materialen
    12 tot 18 jaar onbeperkt lenen
  • - Boeken
    Geen volwassenencollectie, m.u.v. lezen-voor-de-lijst titels
  • -
  • -
  • Gratis reserveren
  • Online Bibliotheek
    10 titels per 3 weken
  • - 10 e-books per 3 weken
    Alleen jeugdtitels non-fictie & fictie (t/m D-boeken) En Lezen voor de lijst-titels waaronder oorspronkelijk Nederlandstalige romans van bepaalde uitgevers
  • - 10 luisterboeken per 3 weken
    Alleen jeugdtitels non-fictie & fictie (t/m D-boeken) En Lezen voor de lijst-titels waaronder oorspronkelijk Nederlandstalige romans van bepaalde uitgevers
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -

Lekker lezen

€ 35,-

  • Studenten t/m 26 jaar €15 korting
  • Onbeperkt lenen
  • - Boeken
  • - Tijdschriften
  • - Bladmuziek
  • Reserveren kost € 1,-
  • Online Bibliotheek
    6 titels per jaar
  • - 6 e-books per jaar
  • - 6 luisterboeken per jaar
  • - 6 tijdschriften per jaar
  • Toptitels voor € 2,-
  • -
  • -
  • -

Optimaal genieten

€ 42,50

  • Studenten t/m 26 jaar €15 korting
  • Onbeperkt lenen
  • - Boeken
  • - Tijdschriften
  • - Bladmuziek
  • Gratis reserveren
  • Online Bibliotheek
    10 items per 3 weken
  • - 10 e-books per 3 weken
  • - 10 luisterboeken per 3 weken
  • - 1 tijdschrift per week
  • Gratis toptitels
  • Thuis toegang tot exclusieve informatiebronnen
  • Online cursussen
  • Korting bij lezingen en andere activiteiten

Hoe werkt het?


  • De abonnementsbedragen zijn voor betaling per automatische incasso. Wil je op een andere manier betalen dan betaal je €2,50 extra.
  • Kijk voor leenvoorwaarden e-books en luisterboeken bij de online bibliotheek.
  • Inschrijfgeld (vanaf 18 jr) € 2,50
  • Abonnementen zijn vanaf het moment van inschrijving één jaar geldig.
  • Studenten t/m 26 jaar krijgen € 15,00 korting op het op het 'Optimaal genieten' of 'Lekker lezen' abonnement (op vertoon van studentenkaart).
  • Betaling van het abonnement kan via machtiging tot automatische incasso of via internetbankieren op rek. nr. NL33RABO0147387566 t.n.v. St. Nieuwe Veste.
  • Wanneer je een machtiging voor het automatisch incasseren van het contributiebedrag hebt verstrekt, dan zal dit omstreeks de 20e van de maand, voor de vervaldatum, van jouw rekening afgeschreven worden.
  • Nieuwe Veste behoudt zich het recht voor om haar tarieven te indexeren, danwel voorwaarden aan te passen.

Voor alle Algemene voorwaarden, zie hieronder.

Instellingspas voor scholen en organisaties

Deze speciale pas is bestemd voor medewerkers van instellingen en scholen die voor hun werk boeken en/of andere materialen willen lenen, zowel jeugd als volwassenen. Per instelling kunnen meerdere instellingsabonnementen worden aangeschaft.

Wat is het?

Een instellingsabonnement biedt de mogelijkheid om boeken en/of andere materialen te lenen. Met een instellingspas heb je alle tijd want je mag boeken, luisterboeken, tijdschriften twee keer zo lang lenen voor hetzelfde tarief. Het lenen van boeken, luisterboeken en tijdschriften is gratis. Je kunt maximaal 40 geleende exemplaren op je pas hebben staan.

Let op: je kunt met een instellingspas geen gebruikmaken van de online bibliotheek.


Voor wie?

Deze speciale pas is bestemd voor medewerkers van instellingen en scholen die voor hun werk boeken en/of andere materialen willen lenen, zowel jeugd als volwassenen. Per instelling kunnen meerdere instellingsabonnementen worden aangeschaft.


Wat kost het?

De contributie voor het instellingsabonnement bedraagt bij betaling per automatische incasso € 42,50 per jaar.

Bij betaling via internetbankieren betaal je € 45,00.

Je betaalt geen leengeld voor boeken, maar wel voor andere materialen.


Hoe kun je een instellingsabonnement aanschaffen?

Het instellingsabonnement wordt op naam gesteld van de instelling of school, waarbij je zelf als contactpersoon wordt vermeld.

Als je een instellingsabonnement aan wilt schaffen, dien je een machtiging van de directeur van de school of instelling te kunnen overleggen. Ook vragen wij bij inschrijving om een geldig legitimatiebewijs. Alle correspondentie en ook de acceptgiro voor verlenging van het abonnement wordt verzonden aan de school/instelling. Een instellingsabonnement kun je in alle vestigingen van de bibliotheek aanschaffen en gebruiken.

Veelgestelde vragen

Kan ik betalen met iDeal?

Via de website van Nieuwe Veste kun je te-laat-geld, contributie en openstaande rekeningen met iDeal betalen.  

Hoe werkt betalen met iDeal?  

 Om openstaande betalingen te voldoen, volg je de aanwijzingen op het scherm. Je doorloopt dan de volgende stappen:
    * Log in op Mijn bibliotheek
    * Klik op Nog te betalen, rechts op het scherm
    * Je krijgt een scherm met de openstaande betalingen te zien
    * Vink de bedragen aan die je wenst te betalen Klik op de button ‘Klik hier om nu te betalen’
    * Beantwoord de vraag of je verder wilt gaan met betalen met ‘Ja’ Kies je eigen bank en klik op ‘Ga verder’
    * Volg de aanwijzingen op het scherm om via je eigen bank te betalen
    * Na het afronden van de betaling krijg je een e-mail ter bevestiging let op:  je krijgt alleen een bevestigingsmail als je mailadres in ons systeem geregistreerd staat
    * De betaling wordt voor Bibliotheek Breda geïnd door St. Beheer Derdengelden Ingenico Financial Sol.
    * Deze naam zie je ook op het betalingsoverzicht van jouw bank staan.
    * Als de betaling is afgerond, krijg je de melding ‘Betaling compleet’, sluit af door te klikken op de button ‘Klik hier om door te gaan’
    * Bij ‘Mijn bibliotheek’ is de vermelding ‘Nog te betalen’ verdwenen uit het overzicht


Meer informatie over betalen via iDeal:

Kan ik ook een deel van het openstaande bedrag betalen?
Ja, dat kan. Je vinkt zelf de bedragen aan die je wenst te betalen..
 
Mijn lenerspas is geblokkeerd. Kan ik mijn pas na betaling via iDeal meteen weer gebruiken?
Ja, een blokkade vanwege een verlopen pas of openstaand te-laat-geld is na betaling meteen opgeheven. Bij een openstaande rekening duurt het gemiddeld drie werkdagen na betaling voor je jouw pas weer kunt gebruiken.
 
Ik heb betaald, maar het lukt me niet te reserveren of te verlengen. Wat moet ik doen?
Bij het betalen van een rekening voor bijvoorbeeld een kwijtgeraakt boek, is er een administratieve verwerkingstijd van drie dagen. Dit komt omdat het boek uit het systeem en van je lenerspas moet worden gehaald. Drie werkdagen na betaling kun je jouw lenerspas weer gebruiken voor lenen, verlengen en reserveren.
 
Kan ik mijn bibliotheekabonnement ook via iDeal betalen?
Ja, dat kan. Als je je abonnement hebt opgzegd of deze is meer dan zes maanden verlopen, kun je het beste even contact opnemen met de bibliotheek of langskomen in een van onze vestigingen.
 
Ik heb mijn abonnement opgezegd, maar heb nog openstaande rekeningen. Kan ik deze via iDeal betalen?
Als je je abonnement hebt opgezegd, kun je eventuele openstaande rekeningen beter bij de klantenservice in Bibliotheek Centrum betalen.
Of neem contact op met de ledenadministratie van de bibliotheek via bibliotheek.ledenadministratie@nieuweveste.nl of 076-2003200.
 
Ik krijg geen bevestigingsmail na betaling via iDeal. Klopt dat?
Na het afronden van de betaling via iDeal ontvang je een bevestigingsmail als je mailadres in ons systeem staat. Je kunt dit zelf controleren via ‘Mijn bibliotheek’. Als het mailadres ontbreekt of niet (meer) klopt, kun je dit zelf toevoegen of wijzigen bij je Persoonlijke gegevens.

Ik wil mijn betaling annuleren, is dat mogelijk?

Ja dat kan voordat je je betaling hebt bevestigd. Gebruik daarvoor dan de daarvoor bestemde annuleringsknop van iDeal. Sluit dus nooit het schermvenster met de X-knop af.

Mijn betaling is mislukt, wat nu?
Wanneer een betaling niet is gelukt krijg je de melding Een betalingsactie was onderbroken. Neem s.v.p. contact op met de bibliotheek. Het nog te betalen bedrag zal dan nog steeds bij jouw gegevens staan maar de iDeal-betaalmogelijkheid is echter niet meer zichtbaar. In dit geval kun je contact opnemen met onze financiële administratie die na kunnen gaan of je betaling al dan niet is ontvangen.
Contact opnemen kan via financien@nieuweveste.nl of tijdens kantoortijden met 076-2003200.


Kan ik een andere pas aan mijn eigen pas koppelen?

Wanneer je met je lenerspas bent ingelogd kun je gebruik maken van de optie Koppelen lenerspassen. Hiermee koppel je één of meerdere lenerspassen (bv. van je partner of kinderen) aan jouw eigen lenerspas. Hierdoor hoef je voor het verlengen van materialen van meerdere lenerspassen slechts één keer in te loggen.

Om van deze service gebruik te kunnen maken ga je als volgt werk:
* Je logt in met je eigen lenerspas bij Mijn Bibliotheek
* Je klikt op 'Nieuw verzoek om toegang'
* Je krijgt een vervolgscherm waarin je het lenersnummer van de andere lener kunt ingeven.
* Vervolgens moet de eigenaar van dat lenersnummer jouw verzoek accepteren.
* Daarvoor log je éénmalig in met de gegevens van deze lenerspas.
* Wanneer je bent ingelogd met de andere lenerspas verschijnt een bericht met het verzoek de aanvraag te accepteren of te weigeren.
* Pas na acceptatie zijn de twee passen gekoppeld en kun je gebruik maken van deze service
* Je herhaalt deze procedure voor elke te koppelen pas

Je kunt ook via de Iguana Bibliotheek app een lenerspas koppelen.
* Ga in het menu Instellingen naar 'Voeg een lener toe'
* Vul het lenersnummer in van de pas je die wilt koppelen
* Als het wachtwoord weet van de lenerspas die je wilt koppelen, dan kun je dat invullen en heb je meteen toegang.
* Weet je het wachtwoord van de te koppelen lenerspas niet dan moet je wachten tot de ander jouw verzoek accepteert
* Je kunt selecteren dat degene die wilt koppelen aan je account ook toegang krijgt tot jouw account

Ik heb een Bredapas. Krijg ik korting voor een bibliotheekabonnement?

Als je een BredaPas hebt, is een bibliotheekabonnement voor jou en je huisgenoten gratis. Met dit abonnement kun je boeken lenen bij onze bibliotheekvestigingen en heb je toegang tot de online bibliotheek, met o.a. e-books, tijdschriften en luisterboeken. Er zijn zelfs 160 gratis online cursussen om jezelf verder te ontwikkelen.

Ook kun je thuis gebruik maken van een aantal exclusieve databanken met informatie voor school, werk of hobby.

Ik ben mijn lenerspas kwijtgeraakt. Wat moet ik doen?

Als je je lenerspas bent kwijtgeraakt, geef je dit zo snel mogelijk aan ons door om misbruik te voorkomen. 

Je kunt je melden bij de balie op een van onze locaties, bellen naar 076-2003200 of een e-mail sturen naar info@nieuweveste.nl.


Je krijgt vervolgens een duplicaatpas op vertoon van een geldig legitimatiebewijs. Hiervoor betaal je administratiekosten. 


Hoe zeg ik mijn bibliotheeklidmaatschap op?

Wanneer je je bibliotheekabonnement op wil zeggen, vinden wij dat natuurlijk erg jammer. 


Na één jaar is je bibliotheekabonnement elk moment opzegbaar en heb je een opzegtermijn van één maand.


Je kunt jouw abonnement opzeggen via ons online opzegformulier of schriftelijk, onder vermelding van je pasnummer, naam en adresgegevens. 

Deze stuur je op naar:


Bibliotheek Breda

t.a.v. ledenadministratie

Molenstraat 6

4811 GS Breda


Zodra je jouw abonnement hebt opgezegd, ontvang je hiervan een bevestiging per mail of brief.

Ik wil gastlenen bij een andere bibliotheek. Hoe werkt dit?

Wil je graag een boek lenen, maar is deze niet beschikbaar in je bibliotheek? Werk of studeer je in een andere plaats dan waar je woont en wil je daar materialen uitzoeken? Maak dan gebruik van Landelijk gastlenen. Met je lenerspas van Bibliotheek Breda kun je in elke bibliotheek in Nederland boeken lenen.

Let op: woon je in gemeente Breda, maar heb je een pas van een andere bibliotheek? Dan kun je daarmee geen gebruik maken van deze service. 

Wil je toch lenen uit de collectie van Bibliotheek Breda? Schrijf je dan in bij Bibliotheek Breda. Dan kun je in Breda materialen lenen en bij andere bibliotheken als gastlener worden ingeschreven.